Twilight

2011-05-22 / 16:45:16 Serier

uu

Nu är det dags för mig att tipsa om Twilight! (: Kanske den boken/serien flest känner till inom vampyrer?


Titel: Twilight (Om jag kunde drömma).

Författare: Stephenie Meyer.

År: 2005 (blev den första tryckt).

Serie: Twilight (Om jag kunde drömma), New Moon (När jag hör din röst), Eclipse (Ljudet av ditt hjärta) & Breaking Dawn (Så länge vi båda andas).

Åldergräns: skulle säga, 10/11 år.

Pris: 44 kr, (bouks.com) Pocket.

Poäng: £ £ £ £ + av 5 E.

 

Baksida:

"Tre saker var jag absolut övertygad om. Den första var att Edward var vampyr. Den andra var att det fanns en del av honom - och jag visste inte hur stark den delen kunde vara - som törstade efter mitt blod. Och den tredje var att jag var villkorslöst och ohjälpligt förälskad i honom." Bella Swan

Isabella Swan flyttar till Forks, en liten regnig sovstad i Washington. Hon förväntar sig att hennes nya liv ska bli lika långtråkigt som staden själv. Men när hon träffar den gåtfulle och förföriske Edward Cullen tar hennes liv en oväntad och farlig vändning. Edward har länge lyckas hålla sin identitet som vampyr hemlig. Men nu går ingen säker, minst av allt Bella som är den person Edward håller mest av. Edward och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara.


Handling:

Bella flyttar till Forks, en regning stad där hon förväntar sig att absolut inget ska hända. Men allt förändras när hon stöter på Edward Cullen i matsalen. Först verkar han vara besvärad av att vara i hennes närhet och verkar att hata henne. Men sedan blir han gåtfull. Varför är Edward så kall om huden? Varför är han aldrig i skolan på soliga dagar? Finns det någon baktanke med att han bor i USA’s regnigaste stad Forks? Varför ändrar hans ögon färg i ljuset? Och varför verkar han påverkad av blod, varför äter han inget i matsalen och den stora frågan är: Vad är han för varelse egentligen? Bella början med ren nyfikenhet ta reda mer om Edward Cullen. Det är något som tar in henne på en farlig resa utan dess like.


Analys:

Twilight-serien är överhuvudtaget är väldigt bra bokserie. Jag brukar säga att det var The Twilight Saga som ”väckte” vampyrerna till liv på nytt i böckernas värld. Stephenie Meyer är en väldigt bra känslo-beskrivare, man kan riktigt känna sig in i Bellas smärta, kärlek, sorg och så vidare. Hon har också skrivit flera fina citat i böckerna dessutom. Men Bella, huvudpersonen är egentligen om man tittar lite kritiskt på det, inte den starkaste karaktären i boken. Hon är en liten mellan-karaktär som inte riktigt vet vem hon är. (Detta är bara min åsikt). Men det är en bra story, bra karaktärer, bra planerat och indelat och en mycket annorlunda kärleks-(fantasy)-historia som visar att ingen kärlek är omöjlig.


vad säger ex perterna?:

”Decenniets kärlekshistoria! Amazon utnämnde Om jag kunde drömma till en av de bästa böckerna de senaste fem åren på sin lista ”Best of the decade … So far.”

Varning!: Vansinnigt beroende framkallande!, Helena Dahlgren. Bokhora.se.


vad säger ebokis?:

Det är en mycket bra och läsvärd bok, rekommenderar dig som inte har läst den till att läsa den! Du kommer in i en ny värld av böcker just det – vampyr böcker! Som är min personliga favorit-genre!


Kommentarer
Från: piipiiissen :P

Twilight = bra bra bra bra bra!

2011-05-22 / 16:50:02
Från: Malin

Twilight är bäst! :D

2011-05-22 / 21:46:22
@ - http://summershadow.blogg.se/
Från: Sanna

Jag älskar Twilight! :DD

2011-05-23 / 08:23:29
Från: Malin

Ja jag har läst alla :)

2011-05-23 / 15:04:36
@ - http://summershadow.blogg.se/
Från: Anonym

ohhhh, jag älskar twi! <33333

2011-05-27 / 16:21:37
Från: Malin

Tack så mycket! Det är boken Sandor/slash/Ida som vi läser i skolan :)

2011-05-27 / 16:24:11
@ - http://summershadow.blogg.se/
Från: felicia

Sv: riktigt skönt med studiedag faktiskt! :)

Och boken här ovan är bara bäst! :D

Såg att du inte hade bloggsvar, jag tycker det borde va bra att ha det på en sånhär fin&bra blogg! Jag har en inbjudan till det om du vill ha? :) kram

2011-05-28 / 07:43:16
@ - http://feliciaafoto.blogg.se/
Från: Malin

Ja jag har läst ut den nu, och ja den var bra :)

2011-05-28 / 09:48:11
@ - http://summershadow.blogg.se/
Från: Y

Gud vilken nice blogg, hihi. Hit ska jag nog cheka in oftare, thihi:)

2011-05-28 / 13:16:15
@ - http://typyaris.blogg.se/
Från: Yar

Kul att du ialla fall gissade :) Inte många som försöker ;)

Vad har du haft för dig idag då? :)

2011-05-28 / 16:31:15
@ - http://typyaris.blogg.se/
Från: Malin - En musikblogg

Älskar Twilight!:D

2011-06-10 / 11:19:08
@ - http://mallemusic.blogg.se/


• Jag gör inte bloggdesigner till andra.
• Jag har gjort min design själv i Photoshop CS5 och med css-koder.
• Jag svarar mer än gärna på blogg/design och Photoshop frågor, kommentera eller mejla bara!
• Jag gör länkbyten och bloglovin's byten, säg bara till!
• Jag svarar på kommentarerna om det är något du undrar, skriv bara din bloggadress.
• Reklam för tävlingar, hemsidor med mera är välkommet!
• Tänk på den gyllene reglen: så som du behandlar andra, så behandlar de dig!
• Undrar du något? Mejla hit.
• Följ mig gärna via bloglovin' genom att klicka här.


Tryck in ditt fina namn:
Lite lat? Jag kan komma ihåg dig. :)

Kladda in din e-post: (våran hemlis)

Knattra in din blogg/hemsida:

Knattra in vad du har på hjärtat:

Tack så mycket! :)
Trackback