Vad mina vänner inte vet

2011-06-25 / 17:54:05 Recensioner/tips
Ska bort nästa vecka, så att jag fixar tidsinställda till er! Hoppas att det är okej. :)
omslag

Titel: Vad mina vänner inte vet

Författare: Sonya Sones

År: 2010

Serie: Ja, uppföljningen heter ”Vad min flickvän inte vet”.

Åldergräns: 13 – 15 år.

Pris: 94 :- (häftas, bokus.com)

Poäng: £ £ £ av 5 E.

(denna bokens sidor är inte helt fyllda, ser ut så här:

dd

både kul & lite konstigt att läsa på det sättet!

 

Baksida:

Vinterlovet segar sig fram för Sophie som är ensam kvar i stan. Vännerna har åkt på solsemester med sina familjer. Men så händer något ...

På en bänk på konstmuseet börjar skolans ärkenörd Murphy prata med Sophie och innan Sophie förstår hur det kunde hända, ses de varje lovdag - åker skridskor på sjön, tecknar på kaféer, klär julgranen hemma hos Murphy. 

Sophie försöker med alla medel att värja sig mot Amors tusen pilar. För inte kan hon väl vara kär i den där tönten? Eller kan hon? Och vad ska kompisarna säga när de får veta vem Sophie är kär i?


Handling:

Sophie är tillsammans med den underbara Dylan och har två bästa vänner: Grace och Rachel. I hennes klass går tönten – Myrphy, killen som är skolans lilla nörd. Sophie börjar tvivla på om Dylan är den rätte, samtidigt som hon träffar en kille på nätet. Grace och Rachel reser iväg på jullovet och då blir hon ensam kvar utan att ha något att göra. När hon besöker konstmuseet som intresserar henne, träffar hon på Murphy där. De börjar prata och Sophie ser först då vilken underbar person han är. Men inte kan väl hon gilla någon som honom? Hon försöker att övertyga sig själv om att de bara är vänner, men tillslut ger hon upp. Men hur ska hon kunna berätta för Rachel och Grace vem hon är kär i? Ska hon ljuga för sina vänner? Eller bara strunta i att berätta det?

 

Analys:

Vad mina vänner inte vet är en ganska bra bok. Den är väldigt annorlunda, sättet att skriva förundras man med av i början. Men sedan vänjer man sig. Boken är olika i hela sig väldigt annorlunda, men har en bra story som författaren har fått in på ett kul och bra sätt i boken. Det sättet boken är skriven på förmedlar också boken bra känslomässigt. Denna boken är också igenkännande för tonåringar.


vad säger experterna?:

"Boken är skriven på ett känslomättat och böljande språk <...> Personskildringen är mycket trovärdig. Författaren lyckas väl med att skildra den motsägelsefulla verklighet som många ungdomar genomgår i tonåren. Här kommer många tonåringar att känna igen sig." Susanne Eek. BTJ

"<...> stor inlevelse och charmerande närvarokänsla <...> Det är en varm, inkännande och helt trovärdig skildring av ungdomars tankar och känslor. Författaren behärskar den prosalyriska formen till fulländning. Det är en njutning att läsa, dels för innehållets skull, dels för det språkliga handlaget." Staffan Engstrand, BTJ


vad säger ebokis?:

Vad mina vänner inte vet är en upplevelse att läsa eftersom den är ganska annorlunda. Men den är känslomässig, verklig och rolig. Ett bra språk och starka karaktärer gör boken bättre!

Dock tycker jag att det var ett konstigt sätt att läsa på, så boken kunde inte njutas fullt ut.

(tänk på att detta bara är mina åsiker!)

Vill du läsa en annorlunda bok?

Läs ”Vad mina vänner inte vet”!


Kommentarer
Från: piipiiissen :P

jag gillar inte den boken ..

2011-06-25 / 17:58:58
Från: T I L D E

Kunde du börja på bloggdesignen nu eller? :) Har skickat 3 mejl till dig. :)

2011-06-25 / 22:48:24
@ - http://ttilde.webblogg.se/
Från: J U L I E T T E

svar: okej :) tack! nej mamma gjorde den! :D

2011-06-26 / 17:50:53
@ - http://jsvl.webblogg.se/
Från: amanda

Funderat på att läsa den faktiskt, verkar bra! :) <3

kramiss ^^

2011-06-26 / 19:16:37
@ - http://amandasarkiv.blogg.se/
Från: J U L I E T T E

svar: aa :) facebook och tänkte blogga snart, du? :D

2011-06-27 / 09:58:38
@ - http://jsvl.webblogg.se/
Från: Sanna

2011-06-29 / 15:49:10
Från: Sanna

Åh jag älskar den serien! :)<3

Sorry för att jag skickade ett tomt (min data -.-

2011-06-29 / 15:50:03
Från: Katinka

Hej:D Jättefin blogg du har, gillar den starkt;)

Ha en bra dag <3

Kram Katte <3

2011-06-29 / 15:53:19
@ - http://katinkasgoodlife.blogg.se/
Från: Anonym

under vilken tidsperiod inspelar rommanen?

2014-08-18 / 22:57:12


• Jag gör inte bloggdesigner till andra.
• Jag har gjort min design själv i Photoshop CS5 och med css-koder.
• Jag svarar mer än gärna på blogg/design och Photoshop frågor, kommentera eller mejla bara!
• Jag gör länkbyten och bloglovin's byten, säg bara till!
• Jag svarar på kommentarerna om det är något du undrar, skriv bara din bloggadress.
• Reklam för tävlingar, hemsidor med mera är välkommet!
• Tänk på den gyllene reglen: så som du behandlar andra, så behandlar de dig!
• Undrar du något? Mejla hit.
• Följ mig gärna via bloglovin' genom att klicka här.


Tryck in ditt fina namn:
Lite lat? Jag kan komma ihåg dig. :)

Kladda in din e-post: (våran hemlis)

Knattra in din blogg/hemsida:

Knattra in vad du har på hjärtat:

Tack så mycket! :)
Trackback